Ekonomide Tehlike Sinyalleri

Ekonomide Tehlike Sinyalleri

Ekonomide kötü sinyaller gelmeye devam ediyor. Konut satışları başta olmak üzere bir çok sektörde başlayan yavaşlama son olarak hızlı tüketim harcamalarına da yansıdı. Dünyanın önde gelen araştırma şirketlerinden Ipsos KMG, Mart 2008 Hane Tüketim Endeksi (HTE) sonuçlarını açıkladı.

HTE araştırmasına göre 2008 yılının ilk çeyreğinde hızlı tüketim ürünleri talebi sabit fiyatlarla bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 0.4 küçülürken, cari fiyatlarla yüzde 8 büyüdü. Cari fiyatlarla tüketimde yaşanan artış, fiyat artışı olarak gerçekleşirken firmaların satış hacmi bazında büyüme gerçekleşmedi. Yani firmalar adet ya da miktar olarak daha çok satış yapmadı.

Martta durum daha kötü

Mart ayında şubat ayına göre hem sabit hem de cari fiyatlarla küçülme eğilimi dikkat çekiyor. HTE, mart ayında sabit fiyatlarla yüzde 2 küçülürken cari fiyatlarla yüzde 1 küçüldü.

Ipsos KMG’den yapılan açıklamada, “Cari fiyatlarla gerçekleşen tüketimdeki büyümenin tamamen fiyat artışlı olarak gerçekleştiği ve firmaların satış hacminde miktar bazlı bir durgunluk olduğu gözüküyor. Bu rakamlar pazarda durgunluğun ciddi bir tehlike haline geldiğini gösteriyor” deniyor. Hane Tüketim Endeksi (HTE) verileri Türkiye’yi temsil eden 6 bin 200 haneden oluşan bir örneklemden elde ediliyor.

Araştırma Türkiye’deki yaklaşık 71 milyon nüfus ve yaklaşık 16 milyon hanenin tüketimlerini gösteriyor. Ayrıca hane tüketimi için satın alınan hızlı tüketim ürünlerini kapsıyor.

TÜİK’de aynı sonuç çıktı

Ipsos KMG’nin mart ayıyla ilgili verilerini, Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) Tüketici Güven Endeksi sonuçları da teyit ediyor. TÜİK’e göre Tüketici Güven Endeksi mart ayında yüzde 6.44 oranında azalarak yüzde 81.96 değerine geriledi. Söz konusu düşüş endeksin yayımlanmaya başladığından bu yana gözlenen en büyük aylık düşüş anlamına geliyor.

TÜİK 2008 yılı mart ayı Tüketici Güven Endeksi konusunda şu açıklamayı yapmıştı:

Beklentiler kötüleşti

‘Tüketici Güven Endeksi’nde görülen düşüş, tüketicilerin mevcut ve gelecek dönem satın alma güçlerine, gelecek dönem genel ekonomik duruma, gelecek dönem iş bulma olanaklarına ve mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna dair değerlendirmelerinin kötüleşmesinden kaynaklanmaktadır. Güven endeksinin 100’den büyük olması tüketici güveninde iyimser, 100’den küçük olması tüketici güveninde kötümser, 100 olması ise tüketici güveninde ne iyimser ne de kötümser durum olduğunu göstermektedir.”

Leave a comment

Filed under Vural Çakır

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s