Marketler liğinde kim önde? Perakende sektöründe tüketiciler hangi marketleri tercih ediyor?

Marketler liğinde kim önde?
Perakende sektöründe tüketiciler hangi marketleri tercih ediyor?

Ipsos KMG’nin düzenlediği “Yöneticinin Ulusal Zincirler Rehberi” raporuna göre Carrefour, Tükiye’deki hanelerin yüzde 24,3’üne erişirken, Migros’un hane erişiminin yüzde 41, BİM’in ise yüzde 53 seviyesinde olduğu bildirildi.

Ipsos KMG’den yapılan yazılı açıklamada, çalışmanın Carrefour, Migros, Tansaş, BİM, Dia, Şok ve Tesco Kipa’yı kapsadığı, bunun Türkiye’deki hızlı tüketim ürünleri pazarı, tüketim davranışları ve yaşam tarzlarıyla ilgili kaynak oluşturabileceği belirtildi.
Çalışmada, hanelerin hızlı tüketim ürünleri satın alma bilgilerini her gün günlük üzerine kaydettiği, bu günlüğün haftalık olarak toplandığı ve gerekli kontrollerden sonra işleme alındığı, hızlı tüketim ürünleri kategorilerine sigara, gazete, sebze ve meyvenin dahil olmadığı bildirildi.

Günlüklerde satın alınan ürün grubu, marka (boyut ve çeşit detayında), satın alınan miktar, alışveriş sıklığı, satın alınan yer ve fiyat bilgilerinin toplandığı, hızlı tüketim ürünleri haricinde elektronik ve dayanıklı eşya sahipliği ve yaşam tarzları ile ilgili bilgilerin mevcut olduğu belirtildi.

TÜKETİM PANELİ, 34 İLDE 6 BİN 169 HANEDEN OLUŞUYOR
Ipsos KMG hane tüketim panelinin, 34 ile yayılmış 6 bin 169 haneden oluştuğu ve Türkiye’yi sosyo-ekonomik statü, hane büyüklüğü, bölgeler ve benzeri açılardan temsil edecek şekilde seçildiği belirtildi. Örneklemin sürekli, satın alma verisi toplama sıklığının ise haftalık olduğu, raporda kullanılan verilerin Ekim 2006-Eylül 2007 dönemini kapsadığı bildirildi.

Ipsos KMG Tüketici Panelleri ve Medya Koordinatörü Kıvanç Bilgeman, yaptığı değerlendirmede, perakende sektöründe tüketicilerin tutum ve davranışlarını, alışverişlerin amacını anlamanın öneminin giderek arttığını, perakendecilerin hatta ulusal zincirlerin hem tüketici profili hem de alışveriş davranışı olarak birbirinden farklılaştığını belirtti.

Bilgeman, Türkiye’deki genel tüketici profili, tutum ve davranışlarının yanı sıra bu farklılaşmayı inceleyen ve mağaza içi uygulamaları, fiyatlama ve promosyonları bu bilgiler ışığında belirleyen üreticiler ve perakendecilerin, rakiplerine karşı avantaj sağlayacaklarını vurguladı.

AB HANELERE EN FAZLA MİGROS ULAŞIYOR
Yöneticinin Ulusal Zincirler Rehberine ilişkin rapora göre Migros, Tükiye’deki hanelerin yüzde 41,1’ine yani toplam 7,3 milyon haneye ulaştı. Ortalama bir Migros müşterisi, yılda 9,4 kere alışverişe giderek ve her bir alışverişte 14,7 YTL harcayarak yılda ortalama 137 YTL harcadı. Üst gelir grubu içinde yer alan AB SES hanelerinin ise yüzde 80,3’ü Migros’tan en az bir kere alışveriş yaptı. Diğer perakendecilere kıyasla, en fazla Migros, AB hanelere ulaşıyor. Son bir yılda hızlı tüketim ürünlerine yapılan harcamanın yüzde 2,7’si Migros’ta gerçekleşti.

Hanelerin yüzde 24,3’üne erişen Carrefour’da hane başına yapılan yıllık hızlı tüketim ürünü alışveriş tutarı ortalama 84 YTL. Carrefour, diğer ulusal zincirlere kıyasla en düşük ziyaret sıklığı ve en yüksek alışveriş başına harcama değerlerinden birine sahip. Carrefour’da ziyaretçilerin sosyo-ekonomik statüsü bakımından profili, Türkiye ortalamasının üzerinde ve bununla Migros grup mağazalarına benzerlik gösteriyor.

Carrefour cirosunun hemen hemen yarısı AB SES (sosyo-ekonomik statü) grubu tarafından gerçekleştiriliyor. Diğer ulusal zincirlere kıyasla Carrefour harcamalarında temizlik ürünlerinin payı yüksekken, içeceklerin payı düşük. Hızlı tüketim ürünlerine yapılan harcamanın yüzde 2,1’i Carrefour’da gerçekleşti.

TANSAŞ’TA ORTALAMA YILDA 225 YTL HARCANDI
Hanelerin yüzde 20,6’sı, Tansaş’tan hızlı tüketim ürünü alışverişi yaparken, bu hanelerden her biri ortalama yılda 225 YTL harcadı. Tansaş, en sık ziyaret edilen ulusal zincirlerden biri olurken, hızlı tüketim ürünlerine yapılan harcamanın yüzde 2,2’si Tansaş’ta gerçekleştirildi.

Hane erişiminin yüzde olduğu BİM’de hanelerin yüzde 54,3’ü herhangi bir hızlı tüketim ürünü alışverişinde bulunurken, bu hanelerden her biri ortalama olarak 196 YTL harcadı. Market markaları BİM’de yapılan harcamanın yüzde 56,6’sını oluşturuyor. BİM’den alışveriş yapanlar, sosyo-ekonomik statü ve eğitim seviyesi bakımından diğer ulusal zincirlere kıyasla daha düşük profile sahip. Hızlı tüketim ürünlerine yapılan harcamanın yüzde 5’i BİM’de gerçekleşti.
Hanelerin yüzde 13,6’sı Dia’dan hızlı tüketim ürünü alışverişi yaptı ve bu hanelerden her biri ortalama olarak 129 YTL harcadı. Dia’nın toplam hızlı tüketim ürünleri cirosunun üçte birinden fazlasını market markalı ürünler oluştururken, bu oran diğer ulusal zincirlerde görülenlerle kıyaslandığında Bim’den sonra en yüksek oran olarak dikkat çekiyor.
Hızlı tüketim ürünlerine yapılan harcamanın yüzde 0,8’i Dia’da gerçekleşti.

AB SES GRUBU TESCO KİPA’DA YILDA 435 YTL HARCADI
Şok, hanelerin yüzde 19,1’ine erişirken, bu hanelerden her biri ortalama olarak 91 YTL harcadı. Şok’taki hızlı tüketim ürünleri toplam harcamalarının yüzde 64’ünü gıda, yüzde 19’unu içecek, yüzde 8’ini kişisel bakım, yüzde 8’ini temizlik malzemeleri oluşturdu. Hızlı tüketim ürünlerine yapılan harcamanın yüzde 0,8’i Şok’ta gerçekleşti.

Hanelerin yüzde 9,6’sı Tesco Kipa’dan hızlı tüketim ürünü alışverişi yaptı ve bu hanelerden her biri ortalama olarak 251 YTL harcadı. Tesco Kipa’dan alışveriş yapanların sosyo-ekonomik statü gruplarına göre dağılımı, Türkiye ortalamasına daha yakın bir görüntü sergiledi. Bununla birlikte AB SES grubunun en yüksek harcamaya sahip olduğu kanal, yılda ortalama 435 YTL ile Tesco Kipa. Hızlı tüketim ürünlerine yapılan harcamanın yüzde 1,1’i Tesco Kipa’da gerçekleştirildi.

Leave a comment

Filed under Ipsos Kmg

Leave a Reply

