Ramazan harcamaları ne kadar artıracak?

Ramazan harcamaları ne kadar artıracak?

Ramazan ayında aylık gıda harcaması yüzde 22 artıyor. Ama bu artışa sadece oruç tuttuğu için akşamları daha mükellef sofra kuranlar değil, oruç tutmayanlar da aynı oranda katkıda bulunuyor..

Ramazan harcamaları ne kadar artıracak?
Ramazan ayında aylık gıda harcaması yüzde 22 artıyor. Ama bu artışa sadece oruç tuttuğu için akşamları daha mükellef sofra kuranlar değil, oruç tutmayanlar da aynı oranda katkıda bulunuyor..

Ramazan ayında gıda ve içecek harcamaları aylık ortalamanın yüzde 22 üzerine çıkarken, oruç tutulan ve tutulmayan hanelerin harcama davranışlarında belirgin bir farklılaşma yaşanmıyor. Ipsos KMG, üç yıldır hazırladığı Ramazan Raporu’nun 2007 yılına ait olan sonuncusunda, hanelerin Ramazan ayındaki harcama artışının, oruç tutup tutmama durumlarıyla ilişkisini de ortaya koydu. Buna göre, ramazan ayındaki yüksek gıda harcaması oruç tutup tutmama durumlarından bağımsız gerçekleşti. Ancak sadece belli ürün gruplarında oruç tutan hanelerin harcaması diğerlerine göre daha fazla artış gösterdi. Örneğin ramazanda oruç tutan haneler et ve et ürünlerine diğer hanelere kıyasla yaklaşık yüzde 20 daha fazla para harcadılar. Ramazan Raporu’na göre, oruç tutanlar normal bir aya kıyasla gıda harcamalarını yüzde 26 artırırken, tutmayanlar bunun sadece 1 puan altında, yani yüzde 25 artırıyor. Ipsos KMG, bu sonucu, “Ramazan pideleri, ramazanla ilgili reklamlar ve hemen her marketteki aktiviteler, oruç tutmayanların da iştahını açıyor ve sonuçta her hanede tüketim artıyor” şeklinde yorumladı.

HAZIRLIK HAFTASI

Ramazan ayında görülen harcama artışı tüm sosyo-ekonomik statü gruplarında geçerli, ancak AB grubu hanelerde daha düşük, DE grubunda ise daha yüksek gerçekleşiyor. Bölgesel ayrıma bakıldığında ise en yüksek artış İç Anadolu ve Doğu- Güneydoğu Anadolu Bölgeleri’nde yaşanıyor. Hanelerin harcamaları genellikle tüm kategorilerde ramazan başlamadan önceki hafta ve ramazanın son haftasında yoğunlaşıyor. Alışveriş sepetindeki en büyük artış yüzde 75 ile et ürünlerinde oluyor. Onu yüzde 35 artışla atıştırmalıklar izliyor. Ramazanda gıda harcamalarını ortalamanın üzerinde artıran haneler, ramazan sonrasında birden bire kısıntıya gidiyor. Bayram harcamalarının da etkisiyle bütçenin daralmasından olsa gerek, gıda harcamaları normal ortalamanın da altına iniyor ve yaklaşık yüzde 5 düşüyor. Ramazan döneminde gıda ve içeceklerin payı artarken, tüketici bu artışı kişisel bakım ve tem i z l i k ürünlerinden kısarak karşılıyor.

Ara sıra tutanlar, hiç tutmayan kategorisinde

Ramazan ayında hanelerdeki bireylerin oruç tutma alışkanlıkları ile ilgili bilgi 2007 yılı kasım ayında gerçekleştirilen Ipsos KMG Yaşam Tarzları ve Tutumlar Araştırması yoluyla elde edildi. Ipsos KMG Yaşam Tarzları ve Tutumlar Araştırması Hane Tüketim Paneli örneklemi dahilindeki hanelerdeki bireylerin yaşam trendleri ve çeşitli konulardaki tutumlarına yönelik bilgi edinmek amacıyla gerçekleştirildi. Bu kapsamında hanelerdeki 14 yaşın üzerindeki bireylerden bilgi alındı ve Türkiye toplamını, coğrafi bölgelerini ve kır/kent detayını temsil eden bir çalışma gerçekleştirildi. Bu çalışmada yer alan “Oruç tutmak konusunda aşağıdaki ifadelerden hangisi sizin için daha uygundur?” sorusuna “Oruç tutmam”, “Sadece, Kadir Gecesi gibi özel günlerde oruç tutarım”, “Ramazan ayında ara ara oruç tutarım” cevaplarından herhangi birini veren bireyler ramazanı oruç tutmadan geçiren kişiler, “Tüm ramazan ayı boyunca oruç tutarım” cevabını verenler ise ramazanı oruç tutarak geçiren kişiler olarak nitelendirildi. Yanıt veren tüm bireylerinin oruç tutanlardan oluştuğu hanelere “oruç tutanlar”, geriye kalanlara ise “oruç tutmayanlar” denildi.

Otelci, ramazanda kaybettiğini bayram tatilinde çıkaracak

Ramazan ayının yaz aylarına denk gelmeye başlaması en çok turizm sektörünü etkileyecek gibi görünüyor. Bu yıl siyasi belirsizliğin de etkisi ile yerli turistte umduğunu bulamayan turizmci, eylül ayının tamamının ramazana gelmesi nedeniyle ekstra bir daralma bekliyor. Bu rakamın yüzde 15’lere ulaşabileceğini ifade eden turizmciler, bu yıl 7 güne denk gelen Ramazan Bayramı tatilinin 9 güne kadar çıkma ihtimali ile moral buluyorlar. Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Ahmet Barut, orucun eylül gibi turizm sezonun yoğun olduğu bir döneme gelmesinin etkilerinin ne olacağı konusunda bu yılın bir gösterge olacağına işarat ederek, “Önümüzdeki yıllarda ramazan temmuz ve ağustosa doğru gelecek. Oteller sahur ve iftar yemekleri açısından, yani altyapı anlamında sorun yaşamaz. Ancak oruç tutan biri için 40 derece sıcaklık ağır gelebilir. Ne olursa olsun yerli turistte bir azalma olacak diye tahmin ediyoruz. Ancak doğrusu bunun boyutlarını bu yıl ölçebileceğiz” dedi.

FİYATLAR DÜŞTÜ

Barut, Ege ve Marmara gibi daha çok iç turizme yönelik çalışan ve hava sıcaklıklarının daha makul olduğu yerlerde ramazana özel program yapan oteller olacağına işaret ederken, Jolly Tur Genel Müdürü Figen Erkan da daralmanın boyutlarının yüzde 15’leri bulabileceğini dile getirdi. Eylül ayının ortasından itibaren okullar açıldığı için sezonun zaten bölündüğünü kaydeden Erkan, “Baştaki 15 gün de oruç nedeniyle biraz daha zor geçecek. Bu fiyatlara da yansır tabi. Zaten temmuz ve ağustosa göre fiyatlar eylül ayında yüzde 20’ye yakın düşer” diye konuştu.

Leave a comment

Filed under Ipsos Kmg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s